\_


\_ on yhden hipin musiikkiprojekti. Tämä sivu kertoo oleellisen tästä projektista, jonka tyyli on:
luokittelematon, rajat ylittävä, intrumentaalinen, sekopäisen kokeileva, progressiiviseen
vivahtava, raju, maalaileva, noisen, teknon, metallin, punkin, industrialin (EBM), ambientin ja muun sekoitus.


Haaveenani oli pitkään tehdä musiikkia, ja kuten arvata saattaa en ole vielä kirjanoppineesti mitenkään musikaalinen, vaan luon yleensäkin sitä mitä sattuu tulemaan. Musiikin teoria ei kiinnosta, vaan saa pikemminkin voimaan pahoin. Näistä vapauden lähtökohdista rohkaistuen löysin netistä ohjelmia joilla kokeilla 'musiikin' tekoa. Päämääränäni oli tehdä jotakin joka olisi mahdollisimman omintakeista musiikkia tai ääntä.

Vaikka pyrin välttämään tuttujen juttujen tekemistä ja kaikkea sellaista, mikä tyypillisesti vaivaa
musiikkimaailmaa, niin vahingossa matkimista saattaa olla, ja tahallisia vaikutteitakin on. Vaikuttei-
ta olen ottanut lempibändeistäni. Kappaleissa voi paikoin kuulla ehkä selviäkin kunnianosoituksia erityisesti Waltarille ja Prodigylle, mutta myös esimerkiksi Saralle. Jälkeenpäin olen huomannut ottaneeni vahingossa vaikutteita Infected Mushroomilta, vaikkei se edes ollut kuuntelussa ensimmiset kaksi levyä tehdessäni. Muita artisteja, joita voi pitää enemmän ja vähemmän vaikutteinani ovat muun muassa Tool, A Peefect Circle, NIN, The Knife, Deadmau5, Anekdoten ja Daft Punk. Nykyinen suosikkibändini on Fail Emotions (joka myöhemmin on esiintynyt nimellä Fatal FE) ja vaikka löysin kyseisen bändin ihan hiljattain täytyy se mainita, sillä joitakin samankaltaisuuksia löydän tämänkin bändin ja oman musiikkini välillä.

Musiikkityyleistä ehkäpä parhaiten \_ on luokiteltavissa kuitenkin noiseksi, sillä meteliä ja kohinaa se pyrkii olemaan. Kuuntelijaa on varoitettu: \_ voi saada korvat suhisemaan ja soimaan. \_ ei ole tarkoitettu kuunneltavaksi jatkuvasti. Kaaoksellisen kaahauksen seassa on lepohetkiä ja \_ vie kuuntelijansa kenties kaivattuun toiseen todellisuuteen.

Projektin nimi, \_, oli selvä alusta asti. Nimimerkki, jota käytän, ja joka kuvaa musiikkiani hyvin. \_ ei tarkoita mitään, mutta silti halutessa siitä voi hahmottaa monia vertauskuvallisia asioita. Sitä ei voi oikeastaan lausua, paitsi "kenoviiva alaviiva". Kappaleiden nimiä ei ole, vain pelkät pisteet tai numerot muodollisina niminä.



Äänien teko, nauhoitus ja muokkaus, sekä kansitaide on kaikki käsialaani.



\_ on tehnyt kahdeksan nimetöntä levyä. 











Ensimmäinen levy (2009). Kappalelista on seuraava:


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

11  
12    
13

14    


Levy on yllä uudelleen kuunneltavana ja ladattavana (raita 9 puuttuu vielä). Pidin levyjä pöytälaatikossa vuosia ja mahdollisesti hyvästä syystä; viitaten siihen ettei musiikkimaailma tahdo hevin kestää omituisuuksia :) Tuskinpa koskaan olen ollutkaan mitenkään tosissani tämänkään levyn kanssa, koska ihan huvin vuoksi tämä on tehty. Huomionarvoista on että ensimmäisellä levyllä varsinkin oli tarpeen vain päästää irti ja antaa mennä, joten levy kuulostaa tarkoituksellisesti alleviivatun demotasoiselta. Esimerkiksi kappaleet 6, 7 ja 12 voivat olla levyltä ne parhaat palat sävellyksellisesti jos kuuntelija jotakin sellaista etsii.
Ensimmäisestä levystä on ollut olemassa peräti kahden kappaleen fyysinen painos. Muista levyistäni ei ole toistaiseksi fyysisisä kopioita. LMMS, FL Studio 9 demo ja Audacity ovat ohjelmistoina toimineet tämän levyn osalta. Ilman näitä ohjelmia ei tätäkään levyä varmastikaan olisi.









Toinen levy  (2010). Se on periaatteessa yksi ääniraita, mutta pilkottavissa osiin. Toinen levy on vielä ensimmäistä levyä raskaampi, hurjempi ja vie kuuntelijan toiseen kaaoksen maailmaan. Tämä toinen levy on luultavimmin näistä raskain ja oudoin levy. Ohessa koko levy yhtenä raitana. Levy kappale kappaleelta voi tulla kokonaan tai osin tähän hieman myöhemmin esille. Levy on tehty samoilla ohjelmistoilla kuin ensimmäinen levy.

2









Kolmas levy (2018-2023) on tuplalevy ja yhä joiltain osin ehkä edeltäjäänsä raskaampikin ja joiltain osin vielä eriskummallisempi, vieden hypnoottisiin, psykedeelisiin ja kenties shamanistisiin maailmoihin. Rummut ja kitarat, ja häröäänet ovat suuressa roolissa. Soundissa on ripaus afrikkamaisuutta. Seassa on silti jo selkeääkin rauhallisempaa housea ja trancemaista teknoa, mutta vallan vievät hc-punkmaiset ja death/doom-metalmaiset raskaat hörhöilyraidat. Soundi alkoi kuitenkin jo hioutua virtaviivaisemmaksi tällä levyllä. Sain purkaa tähän levyyn lisää vimmaa ja muuta energiaa, ja levy on pääosin peräisin yhdestä jammailusessiosta vuodelta 2018. Levyn voi kuunnella ja ladata alta. Vain kotikäyttöön, ei toistaiseksi jaeltavaksi tai kaupalliseen käyttöön. Levyn on mahdollistanut samat ohjelmat kuin edellisten levyjenkin, mutta isona apuna on lisäksi käytetty Ableton Live 9 Litea. Kolmannen levyn kappalelista:



3.1.1
3.1.2
3.1.3
3.1.4
3.1.5
3.1.6
3.1.7
3.1.8

3.2.1
3.2.2
3.2.3
3.2.4
3.2.5
3.2.6
3.2.7
3.2.8










Neljäs levy valmistui päivässä vuonna 2022 sisältäen neljä kappaletta, jotka ovat tavallaan yksi ja sama virtaviivainen kappalekooste ja siksi melko samankaltaisia. Äänimaailma lähti neljännellä levyllä selvästi enemmän teknon, trancen ja housen suuntaan, vaikka vahvahko noisen pörinä edelleen onkin läsnä. Levystä tuli mielestäni yllättävän itämainen äänimaailmaltaan ja viekin jonnekin goa-trancen kaltaisiin psykedeelisiin ja tällä kertaa aurinkoisiinkin maisemiin. LMMS ja Audacity ovat neljännen levyn mahdollistaneet.


4.1
4.2
4.3
4.4









Viides levy (2023) vie ehkä vielä heleämpiin ja kepeämpiin tunnelmiin kuin neljäs noisea ja särinää kuitenkaan vielä unohtamatta. Nyt house, trance ja post-rock alkoi valtaamaan alaa noisen sekaan, ei enää niin metallista tai punkahtavaa. Hiphoppia ja latinoa hyppysellinenä eksyi matkaan. Mukaan on alkanut tulla varmaankin ripaus enemmän myös musiikkityyliä mitä sanotaan EBM:ksi. Myös viidennen levyn ovat mahdollistaneet samat ohjelmistot kuin neljännenkin. Viides levy on tässä:


5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
5.6
5.7







Kuudes levy (2023) jatkaa viidennen jalanjäljissä mutta kuitenkin asteen raskaampana ja merkillisempänä. Levyllä on niin housea, trancea kuin jotain joka kuulostaa vaikkapa EBM:ltä, post-rockilta tai post-metallilta:


6.1
6.2
6.3
6.4
6.5
6.6
6.7
6.8








Seitsemännellä levyllä (2023) jatkan siitä mihin jäin kuudennen levyn lopussa. Teen tällä projektilla todennäköisesti kahdeksan levyä. Levy on pitkälti synkempää materiaalia jota kutsuisin haaveilevaksi ja laahaavaksi taiteelliseksi post-metalliksi, doom-metalliksi tai post-rockiksi koneiden jäädessä selvästi vähemmälle (vaikka nämäkin on tehty pelkästään koneella). Halusin kokeilla tehdä vaihtelun vuoksi jotakin paljon virtaviivaisempaa ja hillitympää kuin aiemmin, koska saman tekemiseen voi kyllästyä. Halusin myös kokeilla maalailla tällä kertaa gootahtaviakin äänimaisemia koska tein edeltäville levyille melko pirteää musiikkia. Levyn keskivaiheilla etenkin raidoissa 3-4 on kuitenkin vielä nopeutta, elävyyttä ja hörhöilyä mukana, koska se kuuluu tähän musiikkiprojektiini. Jätin levylle tahallaan vinyylilevyä jäljittelevää rahinaa ja naksahduksia ja pidin levyn myös tahallisesti kärjistyneemmin demotasoisena, koska olen demojen ystävä. Tein levyn tarkoituksella pohjimmiltaan myös yksinkertaiseksi jotta voisin ehkä oikeisiin soittimiin siirtyessäni joskus kenties bändinkin kanssa harjoitella näitä seitsemännen levyn kappaleita ensin:


7.1
7.2
7.3
7.4
7.5
7.6
7.7
7.8
7.9
7.10
7.11 (bonus)*



*Bonusraitana on levyn 6 viimeinen kappale pienellä ekstralla, koska kappale istuu seitsemänteen levyyn ja on tehty tavallaan molempia levyjä varten bonuksena.











Kahdeksannella ja viimeisellä tämän projektin levyllä jatkan metallisella ja todennäköisesti jonkin verran virtaviivaisemmalla ja hiotummalla otteella enteillen sitä että siirryn siitä seuraavan musiikkiprojektini pariin. Sekoilua ja noisea en kuitenkaan vielä tälläkään levyllä unohda kokonaan. Ensimmäinen kappale jatkaa seitsemännen levyn jalanjäljissä ollen mahdollisesti jotakin nu-metalmaisempaakin. Laahavaa ja maalailevaa hidasta ja surisevaa äänimaisemaa yhä siinäkin on. Jälleen olen jättänyt levylle myös katkovia ja naksahtelevia ääniä jännitykseksi. Levyn kolme ensimmäistä kappaletta ovat ikään kuin yksi tarina ja kappalekooste kuulostaen siksi samankaltaisille.
Bonus: Levy on tuplalevy. B-puolelle kasasin vielä juhlan ja tämän projektin päättymisen kunniaksi jämäbiisit joita piti alun perin tulla kahdeksannelle levylle.


8.1
8.2
8.3
8.4
8.5
8.6
8.7
8.8
8.9


8B.1
8B.2
8B.3
8B.4
8B.5
8B.6
8B.7
8B.8
8B.9
8B.10
8B.11

 
Loppusanat musiikkiprojektistani: Olen sanonut nyt projektillani sen mitä halusin sillä sanoa enkä tunne enää tarvetta jatkaa sitä, vaikka tuleva musiikkini tuleekin olemaan pitkälti jotakin viimeisten levyjeni kaltaista, mutta vielä hiotumpaa. Tulossa on sekä trancea ja housea, elektronista musiikkia, että metallia, rockia ja progea. Sekoilu ja noise jää pois sekä tutut jo kokeillut jutut. Huomasin musiikkiprojektiani tehdessä muun muassa seuraavaa: kun tein biisejä koneella lähinnä 'sokkona' intention ollessa minimissä tehdä jotakin tietynlaista syntyi silloin kaikkein eniten jotakin tiettyä. Niinpä sekaan tuli ehkä omasta mielestäni välillä liiankin tutun kuuloista mutta silti olettaisin että riittävän omintakeista. Syntyi täysin vahingossa biisejä jotka kuulostavat omiin korviini hyvinkin paljon muun muassa NIN:ltä tai Tool:lta. Halusin silti jakaa nämäkin tässä levyilleni. Seuraava musiikkiprojektini välttää kaikenlaista liian tutun kuuloista mutta ei kuitenkaan ole läheskään näin vaikeasti lähestyttävää kuin tämä nyt päättynyt projektini, vaan on itse asiassa todennäköisesti yllättävän helposti lähestyttävää.


\_ alkoi muotoutua myös uuteen kirjoitusasuun ja aloin itse käyttämään siitä esimerkiksi työnimeä kenovivalaviva. Työnimiä on ollut montakin, kuten the_shadowside. Työnimenä seuraavalle musiikkiprojektilleni oli jo varattuna Vivalaviva, jossa on tarkoitus unohtaa sekoilu ja noise, ja alkaa tehdä enemmän 'oikeaa musiikkia'. Kuitenkin "Vivalaviva" nimisiä lauluja ja bändejä näyttää olevan olemassa joten jokin muu projektini nimeksi taitaa tulla. Se selvinnee myöhemmin. Työnimenä ja sanana "Vivalaviva" tarkoittaa minulle suomennettuna mielikuvana "eläköön eläköön". Sen syvin merkitys on  ylistys. Ylistää elämää ylistääkseen vain. Siinä haetaan takaa helppoutta, huolettomuutta, selkeyttä ja iloa, vaikka musiikki ei kevyttä olisikaan. "Kenovivalaviva" on taas jotakin mistä voi kukakin päätellä mitä tahtoo, mutta itselleni se edustaa luovuuden ja kenties elämänkin säröisempää ja häröisempää puolta. Se on projekti joka on hieman pöyhkeästi vinossa (kenossa) ja on kuitenkin vain ylistystä luovuuden vapaudelle. "Eläköön eläköön" on siitä seuraava, sen kypsyneempi olemuspuoli. Katsotaanpa mikä nimeksi muotoutuu ja millaista materiaalia saan jatkossa aikaiseksi!


Ideana kenoviiva_alaviivassa (\_) on tietysti muun muassa se että pitäisin musiikkiprojektinikin mieluiten nimettömänä ja symbolisena. Kuuntelija saa itse nimetä sen ja kappaleet. Tai olla nimeämättä. Paljastan vielä yhden työnimen projektilleni, ja se on ollut Aikauhea tai englanniksi Whatashock (tämä juontaa juurensa 'sisäpiirivitseistä' ja espanjankielisestä huudahduksesta Ai que susto). Tällä hetkellä nimeäisin tämän projektini näillä nimillä jos minulta pyydettäisiin tietty nimi tälle antamaan. Nimet ovat varmaankin varsin kuvaavia tälle projektilleni onhan musiikkini yleensä säikäyttävää tai paheksuttavaa. \_  voi merkitä lisäksi vinoa L:ää, joka taas tulee symbolina vaikkapa kulmasta tai terävyydestä, käännöskohdasta, rajapyykistä jne. Iso vino L viittaa myös huumorimielessä sukunimeni toiseen osaan.

Päivitys vuonna 2024: julkaisin alun perin työnimellä Whatashock kahdeksan uutta levyä, jonka jälkeen muutin musiikkiprojektini nimen UniversEageriksi. Se voi suomentua esimerkiksi Intoversumiksi, joksika sitä myös nykyään joskus kutsun. Aion kutsua sitä tästä eteenpäin tällä nimellä ja uuden projektin löytää täältä. Myös tätä kenovivalaviva -projektia voi näin ollen halutessaan nimittää UniversEageriksi.







                                  

                                



                                   

                           
Ensimmäisen levyn sisäkansi



                                   

                           










\_
=
Mika Vähä-Lassila 2009-2023

maili: mikanhuone [ät ] gmail piste com


Tekijänoikeuksista:
Voit kuunnella ja ladata musiikkiani tältä sivulta aina täysin ilmaiseksi. Musiikkiprojekteistani ei tule kaupallisia (korkeintaan kolehti-periaatteella) ja jos niillä tulisi joskus olemaan yleisempää soittoa tapahtuisi se riippumattoman ruohonjuuri tason toiminnan kautta, ei koskaan levy-yhtiöiden kautta tmv. Musiikillani on minun puolestani aina CC0 -'lisenssi' (tai public domain). Materiaalini on tarkoitettu kotikäyttöön, ja jaettavaksi hyvässä hengessä kavereille jos tuntee tarvetta tehdä niin sekä käytettäväksi minun puolestani omalla vastuulla miten parhaaksi näkee (vaikka en tokikaan tahdo että materiaaliani varastetaan, esitetään muiden materiaalina, myydään ilman lupaani tms). Jos aiot varsinkin julkaista materiaaliani jossain, pyydä siihen ensin mieluiten lupani.
Levy 3 on suunniteltu erityisesti vain kotikäyttöön koska tein sen enemmänkin harjoitustyönä. Kaikki äänet on tehty looppaamalla, sämpläämällä tai soittamalla valmiista musiikinteko-ohjelmien äänistä, sekä äänittämällä ja muokkaamalla ne. Seuraavat (ilmais)ohjelmat ovat olleet käytössäni: LMMS, FL Studio 9 Demo, Audacity ja Ableton Live 9 Lite.

Kiitos.